Woih Like Lah!!!

Tuesday, July 23, 2013

Bekal Zaman Sekolah

Sekitar tahun 1995 dahulu aku sering membawa bekal ke sekolah. Comel bukan? Nak dijadikan cerita, suatu hari tu aku tertinggal bekal di rumah dan terlupa bawa duit untuk membeli makanan di kantin. Datanglah seorang sahabat lalu duduk di sebelah aku. Dia mengeluarkan sebekal makanan.

Aku yang sedang pura-pura khusyuk membaca buku "Allah, Cinta dan Kebebasan" sempat menjeling ke tupperware biru, berisi nasi goreng. Aroma dia..tak payah cerita kat sini. Buat Makroh jek.

Melihat nasi goreng, timbul pula rasa teringin nak sikit. Tapi aku masih lagi pura-pura membaca buku dengan serius.

Sahabat aku tiba-tiba bersuara:

"Kalau aku makan nasi goreng ni, dia akan jadi bekal aku pada hari ni"

"Tapi....."

"Kalau aku bagi kau nasi goreng ni...dia akan jadi bekal aku di akhirat nanti"

"Nahh ambil..."

Tanpa banyak soal..aku ambil nasi goreng, suap ke mulut, lalu meneruskan pembacaan buku "Allah, Cinta dan Kebebasan" sambil menitiskan airmata.

No comments:

Post a Comment