Woih Like Lah!!!

Friday, March 6, 2015

Marabahaya MLM

Marabahaya MLM

Duduk dalam bulatan. Berdiri dan senyum sambil berkata...

"Hai!!! Saya Muhammad Hadri. Saya tidak pernah terlibat dengan mana-mana institusi MLM sepanjang 31 tahun hayat saya. Sebab apa? Sebab saya POWER."

Pada mulanya memang aku malas nak sentuh pasal benda ni. Tapi selepas menengok video minah MLM (kata oranglah depa ni geng MLM) terjerit-jerit macam kerbau balau, aku terus jadi bersemangat nak cerita sikit pasal benda ni. Aku tulis ni berdasarkan pengalaman peribadi aku dan pendapat peribadi aku sendiri. Kalau engko rasa apa yang engko buat tu halal, teruskan. Aku tak rugi apapun waima data internet sekalipun.

Ko nak kata aku cuba tutup pintu rezeki engko? Jadah mende? Aku bukan Tuhan, bukan Malaikat. Dan bukannya aku boleh jadi kaya pun dengan menaip macam gini.

LUXOR.

Benda alah ni mahsyur serata alam masa zaman aku belajar dulu. Aku tak tahu macam mana gaya LUXOR ni didagangkan sebab malas nak amek tahu. Lagipun aku bizi belajar di OA (Open Access) dan RC (Resource Centre).

Apa yang aku dapat tahu ramai jugaklah member aku yang join. Entah apa jadik dengan diorang selepas itu pun aku tak tahu. Baru-baru ini aku ada check senarai Forbes - Manusia Terkaya Di Dunia. Satu orang pun aku tak kenal. Aku ingatkan adelah sorang dua member aku yang dah jadik kaya raya selepas join LUXOR. Rupa-rupanya...errrrmmmsss...Hauuuuussss.

Nota tambahan: Aku sebenornya bizi menulis puisi untuk makwe Sarawak masa member aku sibuk berniaga LUXOR ni. Tapi last sekali makwe Sarawak tu pilih Abang Soljar Wataniah. Mungkin sebab badan aku masa tu belum serupa macam Zul Ariffin.

Adik aku sendiri.

Tidak ketinggalan adik aku sendiri pernah terjebak dengan benda ni. Aku agak MLM lah kot. Hehehe..Sebab modus operandi dia lebih kurang jek. Cuma kali ini ada berdagang barang. Masa adik aku cuba beri barang tu pada aku. Aku campak ke lantai. Punyalah tegas aku masa tuh. Tapi hero mestilah kena tegas. Tak boleh lemau. Takkanlah bila orang suruh datang dengor ceramah, engko pegi. Orang mintak deposit duit, engko bagi. Ternyata tahap geliga otak seseorang itu amat berbeza dan kita kena mengakuinya.

Nota tambahan: Aku dapat info ada member adik aku yang join benda ni extend belajar entah berapa semester agaknya dekat Universiti Kerajaan. Malahan risikan dari ejen rahsia aku jugak ada antara mereka sudah join kerja dengan badan kerajaan. Benda ini masih dalam siasatan dan ejen aku sentiasa update dari semasa ke semasa. Kahkahkah..real betol.

Bini aku.

Masa ni Puan Feeza masih lagik Cik Feeza. Dia kata nak join satu benda macam MLM ni sebab nak kumpul duit kahwin. Aku memandang ke dalam matanya. Tergoda sikit. Jadi aku izinkan sebab masa ni belum sah jadi bini aku lagi. Takkan aku nak lebih-lebih halang pulak. Tapi aku cakap pada dia yang aku berjanji akan ketawa berdekah-dekah depan muka dia kalau benda yang dia join ni gagal di tengah jalan.

Beberapa bulan selepas itu.....

"KAHKAHKAHKAH..." Aku ketawa depan muka Puan Feeza serupa gampang dengan air liur sekali aku semburkan. Padan muka dia. Dia kata dia tak larat nak pergi ceramah dan cari orang garisan bawah (downline leeee).

Selepas itu dengan tampan aku cakap pada dia..."Taknak jadik bangang kan? Meh kahwin dengan aku. Setel."

Adakah aku ajek yang POWER?

Sebenarnya kita semua boleh menjadi POWER sekiranya kita luangkan sikit masa untuk cari info dan siasat pasal benda ni. Sebagai contoh kita boleh semak dengan Bank Negara Malaysia (BNM) dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk mengetahui status perniagaan syarikat sama ada dijalankan secara benar atau sebaliknya. Kita juga boleh mengenalpasti modus operandi yang digunakan oleh sindiket ini sebabnya ia lebih kurang sahaja. Antaranya:
 
1. Pada mulanya ahli sindiket akan mengajak mangsa supaya keluar minum petang atau makan malam untuk membincangkan peluang perniagaan.

"Ermmms..you dah breakfast? Mari I belanja you dekat restoran berputar Menara KL. Ape kelas makan meehun perisa kapur dengan karipap berinti angin dekat mamak ni? Heh!!!"
 

2. Selepas itu, ahli sindiket bercerita tentang skim perniagaan di mana mangsa hanya perlu mencari ahli baru untuk mengaut keuntungan yang berlipat kali ganda dalam masa yang singkat.

"Engko cari ahli baru. Seberapa ramai yang mungkin. Lepas tu engko akan kaya. Semudah 1,2,3,a,b,c. Paham tak?"
 

3. Skim pelaburan ini menjelaskan di mana terdapat beberapa pangkat di dalam syarikatnya seperti Grand Duke @ Arch Duke, Duke, Marquis, Count, Baron, Francais dan Members.

"Dalam kumpulan kami sudah ada Bapak Duke, Bapak Mahameru, Bapak NKVE, SKVE dan pelbagai lagi pangkat. Sebab ape? Sebab depa kaya!!!"
 

4. Ahli sindiket juga biasanya akan menggunakan kenderaan-kenderaan mewah untuk menarik perhatian mangsa sebagai down linenya.

"Terbaik Woooooooooooooooooooshhhh...Terbaik Woooooooooooooooooooshhhh...Terbaik Woooooooooooooooooooshhhh...Apa kaboooooorrrr?????Terbaik Woooooooooooooooooooshhhh...!!!"

Cilaka betol. Terngiang-ngiang pulak video minah menjerit ni.
 

5. Mangsa berasa tertipu apabila pulangan yang dijanjikan tidak diperolehi.

"Selepas aku melabur beratus ribu. Aku cuma dapat pulangan sebotol vitamin ajek..sedihnyerrr...uuuuuuuu"

Begitlulah ye wahai adik-adik sekalian. Cukup setakat ini sahaja rasanya. Ingatlah pesan abang ni. Bukan mudah nak jadik kaya. Tapi mudah nak jadik bangang. PM me for details. Hek!!!

SUMBER:

1) PDRM
2) Bank Negara Malaysia (http://www.bnm.gov.my/?ch=en_financialconsumeralert&lang=bm)

Posted via Blogaway


Posted via Blogaway

2 comments:

  1. hahahaha..abis 2500 tau..kalo letak dlm tabung aji..atleast ade gak duit tu beranak..kah..kah...f332a

    ReplyDelete
  2. Lamp BergerDil......SYM NEtwork........hahahahah hidup lagi menatang nie....

    ReplyDelete