Woih Like Lah!!!

Friday, July 19, 2013

A La Chef

Pagi hujung minggu memang kebiasaanya amat tenang bagi aku. Di bulan Ramadhan ni lagilah bertambah-tambah tenang. Aku duduk atas sofa seperti biasa gaya firaun sambil punat remote control astro pantas aku tekan pada saluran 702 - Asian Food Channel. Nah kau!! Farah Quinn sedang sibuk memasak ikan goreng tepung bersama nasi minyak palembang. 
 
Aku tidak berpikir panjang. Terus aku lontarkan satu hasrat suci murni tanpa ada maksud tersirat tertentu kepada Puan Feeza yang sedang berdiri meng-iron baju betol-betol belakang aku.
 
"Sedapnya kalau bukak puasa ni dapat makan nasi minyak palembang Farah Quinn" - sungguh ikhlas lontaran hasrat aku itu.
 
Tiba-tiba panas aku rasakan pada belakang tengkuk aku. Sedikit berasap pun ada jugak aku rasa. Aku macam nak pengsan. Dengan sahur hanya sebijik kurma dan seteguk susu memang betol-betol tak dapat melawan bencana yang sedang aku lalui ketika ini. Aku pengsan.
 
****
 
Aku bangkit dari pengsan betol-betol nak masuk waktu berbuka. Aku bangun dan pergi ke dapur. Ade nota atas kertas.
 
"Abang pengsan lama sangat. Kami pergi berbuka Ayam Penyet kat seksyen 7. Ada kurma dengan air suam atas meja untuk abang buka puasa" - nota ringkas tapi cukup membuatkan ulu hati terasa pedih bagai dihiris sembilu.

No comments:

Post a Comment