Woih Like Lah!!!

Tuesday, November 18, 2014

Puteri Tidur

Sesiapa yang tak boleh tidur. Mari sini aku bacakan satu kisah. Semoga kisah ini mampu memberikan tidur yang lena dan mimpi yang indah kepada kalian semua. Begini kisahnya...

Pada zaman dahulu tinggal seorang Puteri Raja. Puteri Raja ini terkenal dengan body yang solid dan wajah yang cantik. Namun begitu Puteri tersebut mempunyai penyakit tidak boleh tidur. Sehinggakan tubuhnya lesu dan tidak bermaya.

Maka raja pun memanggil semua tabib untuk mengubati penyakitnya itu. Namu semua tabib gagal mengubatinya. Raja pun membuka peluang kepada rakyatnya. Barangsiapa yang mampu menidurkan tuan puteri, maka orang itu akan dikahwinkan dengan anaknya. Maka ramailah yang ke istana untuk mencuba nasib.

Seorang rakyat datang membaca puisi dengan harapan puteri tidur mendengar puisinya. Tetapi gagal malah tuan puteri menjadi baran. Seorang lelaki datang membawa gitar. Dinyanyikan puteri dengan lagu melankolik syahdu. Namun tetap tidak mampu menidurkan puteri.

Masing masing mencuba nasib. Ada yang menyuruh minum susu, mengira biri biri, mandi, bersenam tapi semua tak berjaya.

Seorang lelaki bangkit berkata kepada raja "Bagi saya kawin dulu dengan tuan puteri. Tahulah saya nak buat dia tertidur nanti." Lalu lelaki itu dibuang negeri.

Seorang pemuda lagi mara memberi pendapat. "Dengar cerita lepas melancap, senang tidor". Terus dipancung kepalanya oleh Raja.

Raja semakin tawar hati. Tiada satu pun rakyatnya berjaya menidurkan tuan puteri. Lalu disuruhnya pengawal menutup pagar istana.

Dan sehingga kini puteri tersebut masih belum tidur dan sedang membaca cerita ini. Ye awaklah puteri itu...hehehe takdelah gurau ajek. Tu bukan ending dia. Saje bagi pickupline buat modal cari makwe.

Seorang pemuda datang menahan dari luar pintu istana. "Biar saya cuba". Kata pemuda tersebut. Lalu Raja pun mengizinkan pemuda itu masuk ke dalam Istana. Kalau tidak diizinkan, cerita ini takkan habis dan engkorang akan mengamuk.

Pemuda itu masuk ke kamar tuan puteri. Raja memerhatikan dengan tegas. Sambil tersengih pemuda itu menyuruh tuan puteri baring. Dia mengeluarkan sesuatu dari beg silang dan memberikannya kepada tuan puteri. Tidak lama selepas itu berlaku satu keajaiban. Tuan puteri pun terus terlena.

Akhirnya raja pun mengahwinkan puterinya dengan pemuda tersebut. Pemuda pun dapat beromen dengan puteri tersebut dan hidup bahagia selamanya.


Posted via Blogaway

1 comment:

  1. ape ke bende dr beg silang tu...tak abis cite ni...f332a

    ReplyDelete