Woih Like Lah!!!

Tuesday, November 11, 2014

Jangan Terajang Mereka Sebab Tiada Larangan Terhadap watak LGBT di TiVi

Jangan Terajang Mereka Sebab Tiada Larangan Terhadap watak LGBT di TiVi.

Budak-budak sekarang kecik-kecik dah mengadap Aznil terkinja-kinja atas pentas, Azwan Ali meliuk lentuk sambil memasak.

Setiap Isnin disajikan dengan Suamiku Encik Sotong. Malam sebelumnya berfantasi dengan Akademi Fantasia. Saban waktu maghrib hero kaya heroin miskin menjadi teman.

Cukup bulan pergi nengok Konsert Jom Heboh. Juga turut ditaburkan dengan pelbagai lawak sewel dari Maharaja Lawak dan Liga Lawak Superstar.

Apabila tiba musim cuti sekolah, mak bapak pergi bawak nengok wayang Filem Melayu. Genre yang ditayangkan tak lain tak bukan rempit, hantu dan lawak bodoh. Semuanya berulang-ulang sampai kiamat.

Lepas tu bila heboh ada kes budak-budak sekolah buli bergaduh, masing-masing pening kepala mencari punca. Bila isu transgender menjengah, semua jadi gelabah.

Dari kecik engko dah diajar nengok benda-benda tak berfaedah dan takde isi. Bila dah besor otak pun jadik kosong dan mula buat benda-benda merapu. Pergi cari hantu, bergaduh perasan samseng, cuba pakaian berlainan jantina.

Entah bila masanya kita nak mula didik masyarakat kita tengok rancangan-rancangan yang lebih baik isinya.

Engko tak percaya dengan apa yang aku cakap ni? Cuba engko muhasabah diri pikir balik apa benda yang saluran tivi hidangkan pada kita semua setiap hari setiap jam.

Zaman aku kecik dulu aku cuma kenal MacGyver, Rocky, Bruce Banner,  Rambo, Colonel James Braddock, Predator jek. Bila dah besor sikit John McClane, Oskar Schindler, William Wallace, Rob Roy MacGregor dan Maximus pulak muncul dalam idup aku.

Aku tak tahulah jenis umat macam mana lagi yang akan wujud di masa depan kelak. Bila difikirkan secara tegas dan mendalam, boleh naik seram jugak.  

Posted via Blogaway


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment