Woih Like Lah!!!

Saturday, November 29, 2014

Bangau oh Bangau Yang Dicukur Keningnya

Bangau oh Bangau Yang Dicukur Keningnya

Terus terang memang aku tak nengok langsung PAU 2014. Tapi adelah satu dua cerita yang menarik perhatian aku.

Yang pertama perihal salahkan bangsa kaum lain. Ini benda biasa bagi orang Melayu. Setiap kali solat Jumaat jugak khatib selalu menyalahkan Yahudi, Kristian dan pelbagai agama lain atas kegagalan umat Melayu Islam itu sendiri. Jarang sekali ada yang berani bersuara menyalahkan si Penjaga Agama yang mempunyai kuasa dalam bidang ini tetapi dalam masa yang sama mempunyai bar di sudut ruang teratak. Walaupun tidak semuanya berperangai begini, tapi aku yakin ia masih ada. Benda macam gini kena ditegur. Benda salah depan mata, kita TIDAK  bertindak, TIDAK bersuara atau paling koman pun TIDAK rasa marah dalam hati. Itulah yang dinamakan BENAK PERUT.

Tapi aku rileeekss jek bila ada perwakilan UMNO yang tak berhenti-henti berulang kali menyalahkan kaum Cina dan India atas kegagalan Melayu itu sendiri. Orang UMNO cakap macam gini, apa lagi yang kita jangkakan akan keluar dari molot diorang? Sedangkan khatib pun hanya membaca teks khutbah dan gentar bersuara dengan pendapat sendiri, inikan pula perwakilan UMNO yang gemar berselfie lelaki perempuan tanpa ada batasan. Nak marah diorang ni? Buang air liur. Mereka ini bagi aku bukan sahaja menghabiskan duit rakyat dengan membuat acara gilang gemilang selama seminggu. Mereka ni jugak banyak menghabiskan oksigen.

Salah seorang perwakilan wanita pula mempersoalkan golongan ustaz dan ustazah segera. Aku menjadi pelik kerana isu ini dibangkitkan, Adakah sudah tiada lagi isu lain yang lebih menggugat kesucian agama Islam? Tak payah pergi jauh-jauh, bukak tivi setiap masa ada sahaja benda yang terpampang yang menyimpang dari Islam. Yang lelaki berpakaian wanita menjadi bahan lawak jenaka dan wanita lelaki bersentuhan bukan muhrim dijadikan sajian Maghrib. Aku takkan senaraikan semua sebab nanti pembela budaya hendonisme marah ke aku semula.

Inilah jadinya apabila ISLAM itu gagal dihayati dan diangkat pada tahap yang sepatutunya. Ingatlah..Agama Islam adalah satu tanggungjawab bukan satu pilihan. Sekali engko dah jadi umat Islam, tanggungjawab engko sudah bermula untuk menjalankan tugas sebagai seorang Islam dan khalifah di muka bumi ini dan bukannya pilihan untuk buat atau tidak. Kalau tak boleh buat , tukar ajelah agama lain yang engko nak pilih.

Cukuplah setakat ni ajek. Hidup ini pendek, manfaatkanlah apa yang patut. UMNO ni jikalau tidak boleh ubah dunia sekalipun, sekurang-kurangnya ubahlah diri sendiri ke arah yang lebih baik.

HIDOP HIDOP!!! HIDOP MELAYU!!! Heh?


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment