Woih Like Lah!!!

Wednesday, November 13, 2013

Taruddin The Dead Man Down

Taruddin The Dead Man Down

Kuih sopang disuap secara gelojoh ke dalam mulut. Taruddin kelihatan benar-benar lapar. Hanya juadah itu yang menjadi kepakarannya. Sejak daripada kegagalannya terpilih menjadi angkasawan pertama negara yang melakukan ujikaji gasing terapung, hidupnya banyak berubah.

Aahhh..dia tidak peduli walaupun gagal naik ke angkasa kerana dia sudah lama tahu tentang teori gasing terapung. Di angkasa lepas, gasing akan berputaran tanpa henti kerana keadaan mikro graviti, berbanding di bumi putaran gasing terhenti selepas tempoh tertentu kerana tarikan graviti.

"Puiiih," Taruddin meludah. Kenapa perlu berhabis jutaan ringgit duit rakyat semata-mata untuk melakukan eksperimen yang sudah ada dalam buku amali sains muka surat 34 bab 4.15? Membazir.

Taruddin bukan sahaja gagal ke angkasa lepas. Malahan dia turut gagal memikat hati seorang makwe syarikat koperat. Hidupnya kini semakin sunyi. Kosong.

Taruddin termenung jauh. Teringat akan perbualan bersama sahabat karibnya petang tadi.

*****

"Semalam job jual paper dengan botol berapa hengget ko dapat?" tanya Idlan Khozim.

"Dapat la dalam 12 ringgit," jawab Taruddin sambil pegang cawan teh.

"Peh 12 je? Tak balik modal, tak balik modal..." balas Idlan Khozim semula.

Ketika ini Taruddin hanya mampu terdiam.
 
*****

Taruddin tersedar dari lamunan. Dia bingkas bangun dan melakukan balik kuang. Penyapu yang disandarkan di tepi ais ditangkap kemas dengan tangan sasanya. Lalu Taruddin mula menyapu sekeliling rumah sewanya.

Dari tingkap pangsapuri Taruddin, kelihatan jirannya seorang makwe Perancis sedang leka memandang ke arahnnya. Makwe tersebut duduk di koridor sambil menghembuskan asap rokok. Ada asap yang pekat dan ada yang nipis. Namun walau pekat atau nipis, ia tetap hilang juga dimakan udara. Dan dengan udara itu pula makwe tersebut menghirupnya.

Taruddin dalam merasakan fikiran makwe Perancis itu sedang memusatkan kepada satu perkara yang berat. Maha berat.

Tiba-tiba makwe Perancis itu melambai-lambai tangan, seolah-olah tunjuk isyarat 'jom lepak pekena teh tarik dengan rokok sebatang' pada Taruddin.

*****

Cilake malas pulak aku nak sambung.

Nota: Ini dinamakan berhenti dulu sebelum makin merapu.

No comments:

Post a Comment