Woih Like Lah!!!

Monday, November 18, 2013

Taruddin and The Cinderella

Suatu petang yang damai ketika Taruddin sedang ralit mengusahakan kebun cili di hadapan rumahnya. 

Zeraaaaas!!!! 

Terkocoh-kacah Idlan Khozim memberhentikan basikalnya menggunakan brek kaki. Dengan nafas tercungap-cungap, dada berombak kencang, Idlan Khozim menguak kebelakang rambut ala Rambo yang menutupi mata menggunakan 3 jari runcingnya. 

"Kau dah ajak Nathalie Dhurand keluar dating?," tersengeh-sengeh Idlan Khozim. Sekali imbas ketika ini wajahnya seperti sedang merayu-rayu meminta penerajang. 

Taruddin tidak terus menjawab. Dia meneruskan kerja-kerja menyiram pokok cili. Sekali-sekala lagu Ainan Tasneem dijadikan siulan peneman sunyi tika berkebun. 

"Ape kata kau ajak dia nengok wayang cerita Cinderella 2013. Filem yang diadaptasi dari drama siri popular suatu masa dahulu ini adalah arahan Ahmad Idham. Cinderella turut dibintangi oleh Fizo Omar, selaku Salman, dan Nelydia Senrose, selaku Nurul. Terbitan ke sebelas oleh Excellent Pictures, Cinderella mengisahkan Nurul, gadis kampung berusia 22 tahun, tinggal bersama ibu tirinya, Ainon serta adik tirinya, Farah dan abang tirinya, Zamil. Suatu malam, Zamil meluahkan rasa hatinya tetapi ditolak oleh Nurul menyebabkan Zamil bertindak ganas dan cuba merogol adik tirinya itu. Nurul berjaya lepas dan lari ke luar daripada rumah untuk menyembunyikan diri sehingga ke bilik penginapan Salman, anak seorang tokoh korporat terkemuka. Mereka berdua diserbu oleh ketua kampung, tok imam dan beberapa orang kampung. Salman dan Nurul diberi dua pilihan - di bawa ke balai polis dan didakwa di mahkamah syariah atau berkahwin dan tidak kembali lagi ke kampung tersebut. Bagi menjaga namanya, Salman bersetuju dengan pilihan ke dua. Amacam power tak cerita dia? 

Taruddin seakan tersentak mendengar penerangan panjang lebar Idlan Khozim. Baldi yang digunakan untuk menyiram pokok cili dicampaknya ke tanah. Lalu dia menapak menghampiri Idlan Khozim. Direnungnya mata sahabatnya yang lincah itu dalam-dalam. Sangat mendalam. 

"Aku tak sangka masih ada lagi pembuat filem yang power macam Ahmad Idham. Kau dengan Ahmad Idham memang power!!!," puji Taruddin tidak berbelah-bahagi. 

"Kah kah kah, aku tau aku power," Idlan Khozim mengakui pujian Taruddin sambil terkekek-kekek bahunya. 

"Kalau macam tu, 19 Disember nanti aku nak bawak Nathalie Dhurand pergi nengok filem Cinderella 2013," balas Taruddin penuh yakin dengan menaikkan ibu jari sebagai isyarat bagus. 

"Wah...kau pun tidak kurang powernya." 

Begitulah mereka memuji power masing-masing serta Ahmad Idham sehingga matahari terbenam. 

No comments:

Post a Comment