Woih Like Lah!!!

Wednesday, November 20, 2013

Perbualan Mendalam

Perbualan Mendalam 

Petang itu Idlan Khozim dan Taruddin seperti biasa melakukan tugas menyabit rumput di kawasan kampung mereka. Selepas bekerja kuat lebih kurang 56 minit, mereka bersepakat untuk berehat. Masing-masing menyalakan rokok. Maka satu perbualan paling mendalam pun bermula... 

"Kau tahu tak Taruddin, selepas kita kalah dengan Singapura pada kelayakan Piala Dunia itu hari. Bola sepak kita semakin teruk. Jahanam," muka Idlan Khozim serius macam tak makan nasik seminggu. 

"Ya aku tau. Tapi pemain kita sejak dari itu pun dah ramai yang memperolehi bayaran gaji yang tinggi. Tanah lagi, makwe artis lagi," Taruddin menambah juga dengan muka yang serius. Tapi lebih serius dengan kerutan di dahi.   

Idlan Khozim tenang merenung wajah sahabatnya. Dia melakukan 3 sedutan rokok sehingga pipinya hilang ke dalam. Sedutan maha nikmat dari rokok kegemarannya. 

"Tapi kau kena tahu wahai Taruddin. Kini bola sepak telah membawa keriangan dan kesakitan yang tidak terhingga kepada seluruh pencintanya. Semua ini tidak boleh diukur dengan wang." 

Taruddin tersentak lalu berdiri. Penyabit rumput masih berada kemas dalam genggamannya. 

"Bukankah profesional itu adalah wang? Mengaut untung dengan menyepak bola bermakna mereka telah menawarkan harga kaki." 

Taruddin sudah mula berfalsafah. Idlan Khozim sedar Taruddin mungkin tidak dapat dikawal jika perbualan ini diteruskan. Bimbang kepalanya hilang dimakan penyabit, beliau lantas mengambil pendekatan untuk mematikan perbualan ini. 

"Sebab itulah kalau main bola pun masih teruk selepas menerima gaij yang lumayan, adalah lebih baik bersara sahaja. Bikin malu ajek buat ape." 

Mereka berdua termenung jauh...termenung sehingga matahari terbenam memikirkan apakah kesudahan bola sepak Malaysia ini.

No comments:

Post a Comment