Woih Like Lah!!!

Thursday, November 7, 2013

Taruddin and Football Manager 2014: Buta Hati

Taruddin and Football Manager 2014: Buta Hati (Part I)

Beberapai hari yang lalu, Taruddin telah diterima bekerja di tempat aku 'ber-merepek'. Selepas melepasi 7 peringkat temuduga yang disediakan, Taruddin kini bergelar sebagai Kutu Laman Maya. 

Suatu petang tu aku duduk melepak di bilik mesyuarat seperti biasa sambil layan Football Manager. Tiba-tiba Taruddin masuk ke dalam bilik mesyuarat dengan mata stim. Sambil betul-betulkan baju kemeja supaya tidak nampak berkedut sangat, dia mengambil kerusi lalu duduk di sebelah aku. 

Aku tak hiraukan kehadiran Taruddin di sebelah aku. Laju aku kunyah biskut merrie sambil jari pantas meng-klik tetikus.

"Kenapa kau tolak?!" tengking Taruddin seraya bangun dari tempat duduknya. 

Klekangg! 

Sebuah kerusi separa besi separa plastik ditendangnya sekuat hati. Kerusi itu terpelanting ke badan dinding dan memantul hampir mengenai aku. Sebagai tanda hormat, sikit pun aku tak elak. 

Kemarahan Taruddin petang itu di dalam bilik mesyuarat memang aku tak terduga langsung. Aku benar-benar terperanjat. Tidak pernah aku lihat Taruddin meradang sebegitu garang dan buas. 

bersambung....

Taruddin and Football Manager 2014: Buta Hati (Part II)

Kemarahan Taruddin petang itu di dalam bilik mesyuarat memang aku tak terduga langsung. Aku benar-benar terperanjat. Tidak pernah aku lihat Taruddin meradang sebegitu garang dan buas. Dengus nafasnya turun naik kencang. Matanya seperti helang merenung tepat ke wajah aku. Aku hanya tunduk merenung bucu meja dengan mulut yang tertutup rapat. Langsung tak berani aku hendak bertentang mata dengannya walaupun ketika di sekolah rendah dahulu selalu juga aku menang dalam acara berlawan mata - siapa yang matanya berkelip dahulu, dia kalah. 

"Manchester United tu Hadri. Kau tahu Manchester United?!" Taruddin menjerit lagi bagai orang gila. 

Aku diam dan masih merenung kejuruteraan meja. 

"Apa gila kau tolak offer diorang? Kau dah hilang akal?!" sambung Taruddin lagi. 

"Err... err, saya..." perlahan-lahan aku mengangkat kepala. Menoleh pada wajah Taruddin. Kata ganti 'aku' telah bertukar kepada saya akibat ketakutan yang teramat sangat.

Kruk! Kruk! Kruk!

Perut Taruddin mengeluarkan bunyi.

***********

"Sedap betol rojak dengan cendol dekat sini kan? Pekena plak masa panas terik macam gini, lagilah menangkap sampai ke otak."

Gelojoh Taruddin menyuap rojak ke mulut sambil berselang seli menghirup cendol jagung+pulut+kacang. Aku tengok Taruddin makan dengan serius. Kadang-kadang dia punya sedap sampai terpejam mata. Cilaka punya Taruddin. Kalau betol pun lapor, janganlah sampai terajang kerusi. 

Ketika ni aku takdelah marah sangat. Cuma, ada la aku terasa sedikit haramjadah dibucu hati. Itu saja.


No comments:

Post a Comment