Woih Like Lah!!!

Monday, July 13, 2015

Kerana Oppo Seketul Habis Rosak Elizabeth Tan Sebelanga.

Kerana Oppo Seketul Habis Rosak Elizabeth Tan Sebelanga.

1) Pada mulanya aku ingatkan Oppo ni jenama dari Negeri Berwibawa iaitu Negeri Sembilan. "Oppo kono ei jang?". Okeh, ini lawak recycle yang aku pernah baca. Harapnya dengan lawak ini dapat menenangkan kemarahan pejuang-pejuang bangsa sekalian alam.

2) Aku taknak sentuh bab bangsa kuat menipu. Dekat Malaysia bukan Cina jek yang menipu. Makcik Melayu pun rajin menipu bulan Ramadhan ni dengan menjual kuih muih hobbit. Kecik yang amat. Tapi harga tak masuk akal.

3) Sebenornya kita kena tahu hak kita sebagai pengguna. Tak kiralah engko beli barang jenama Abibas ke, Naik ke. Hak kita. Kita kena tahu.

4) Jika kita beli barang elektrik atau gajet-gajet kita kena tahu apa hak kita. Tahu warranti dia. Tahu hak untuk tukar ganti dan sebagainya. Tak ori? Pergi kedai tu semula dan mintak ganti. Tak dilayan? Pergi ke saluran yang betol. Tribunal Pengguna misalnya. Ermmmmms...ataupun pun jumpa Hasan Malek.

5) Aku ambil contoh dari diri sendiri. Aku pernah beli laptop dan kebetulan ada beberapa masalah. Oleh kerana masih dalam tempoh warranti, segala part dalam laptop itu boleh diganti dengan percuma. Tapi tulaaah..Budak tu terbeli barang yang tak original ye..Aku cadangkan gunakan point nombor tiga untuk penyelesaian. Bukannya buloh runcing. Ya, memang lambat. Tapi itulah hak yang kita ada sebagai pengguna sebenarnya.

6) Contoh lain yang kena pada diri aku sendiri ialah masalah selepas membeli rumah. Sebanyak dua kali kipas rumah aku rosak disebabkan kebocoran pada siling rumah. Dua biji pulak tu. Apa aku buat? Aku perambat developer dengan mengugut akan membawa kes ke Tribunal Pengguna kalau dia tidak mahu ganti rugi. Pasal apa sampai nak kena ugut? Sebab depa ambil acuh tak acuh sahaja dengan kita dan anggap majoriti kita tidak arif tentang hak sebagai pengguna. Depa-depa ni kita kena berkeras baru kita tak tertindas.

7) Selain itu adik aku jugak pernah terbeli cokelat yang di dalamnya ade beberapa ekor ulat. Punyalah real ulat tu siap melompat-lompat keluar dari cokelat. Apa yang adik aku buat? Dia report dekat Fomca. Kemudian Fomca berhubung dengan kompeni cokelat tu. Oleh kerana risaukan tindakan selanjutnya. Berebut-rebut kompeni cokelat tu bagi pampasan dalam bentuk cokelat berjemaah yang banyak kepada adik aku. Heh!!!

8) Tapi tulaaah..mungkin contoh yang aku berikan ni tak sama macam apa yang dilalui oleh pejuang-pejuang Low Yatt. Cuma ini panduan sahaja kalau ia terkena kepada kita. Sifat tenang, menarik nafas sedalam-dalamnya serta bergeliga dalam memikirkan cara menyelesaikan masalah secara kreatif dan kritis ini bukanlah ada secara semulajadi dalam setiap jiwa manusia. Ia perlukan latihan dan lebih daripada itu.

9) Cuma kalau engko terbeli Nasik Ambeng berperisa telur lalat. Aku terpaksa cadangkan engko gunakan kerambit sebagai jalan penyelesaian. Bab makanan kita tak boleh tolak ansur. Makanan woih. Makanan tu...

10) Nak boikot Low Yatt ke..ape ke..silakan. Tapi janganlah sesekali boikot Elizabeth Tan. Ciaaaaan dia.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment