Woih Like Lah!!!

Monday, July 13, 2015

Bergaduh Dengan Cina.

Bergaduh Dengan Cina.

Bergaduh dengan Cina ni aku cuma teringat satu kisah sahaja. Ceritanya begini.

Seorang member sekolah aku Radzi telah bergaduh dengan seorang budak Cina. Entah mende yang digaduhkan pun aku tak hengat. Sebab potong barisan masa membeli makanan ke...terlanggor makanan ke...antara gitulah kot punca dia.

Radzi yang berasa marah secara tiba-tiba melempar makanan mee tambah wantan ke arah budak cina tersebut. Habis berterabur makanan. Masing-masing kaget. Penumbuk dah siap tergenggam. Zikir pelindung diri tak tinggal kami lafazkan di dalam hati.

"Apa nak jadik-jadiklah. Ketuanan bangsa dan makanan harus dijaga!!!" Bisik Syam kepada aku yang duduk di sebelah aku. Aku hanya bersiul-siul kecil melagukan rentak lagu Negeri Johor.

Seorang lagi member aku, Anep yang berada berhampiran tempat kejadian itu juga secara tiba-tiba bangkit dan marah-marah. Rupa-rupanya baju dia turut terkena tempias makanan yang dilempar tadi.

Dia melangkah pantas ke bilik guru. Dalam hati aku "Habislah..."

Beberapa minit kemudian Anep muncul.

"Aku dah jumpa Cikgu Mustafa. Aku bagitau dia aku nak balik kejap tukor baju."

Perggghh...itulah antara langkah paling hensem dan berani yang pernah aku nengok Anep buat.

Maka tidak hairanlah pada ketika itu beliau mempunyai dua orang makwe secara serentak. Seorang makwe Aspuri. Dan seorang lagik makwe sekokah lain berbangsa Kemboja dan putiiiiih melepak.

Perihal Makwe Kemboja ni panjang ceritanya. Nanti-nantilah aku cerita.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment