Woih Like Lah!!!

Sunday, January 12, 2014

Suku

Kelekangg!!!

Bersepai kerusi kayu warong nasik lemak Janda Lopa diterajang Idlan Khozim. Semua mata orang ramai yang minum di warong itu tertumpu pada aksi ganas Idlan Khozim.

Kemarahan Idlan Khozim pagi ini di warong nasik lemak Janda Lopa memang tiada siapa dapat menyangka. Semua orang benar-benar terkejut. Tidak pernah Idlan Khozim meradang sebegitu garang dan buas. Namun Taruddin masih tenang dengan menghirup teh tarik sambil sebatang rokok terselit di celah jarinya.

"Kau ingat ni Piala Malaysia ke Taruddin? Tulah. Banyak sangat nengok Bola Malaysia. Lebih baik kau nengok EPL tahu tak??"  Idlan Khozim menjerit lagi bagai orang gila. 

Taruddin diam dan masih merenung buah kelapa yang diletakkan di atas meja makan.

Apa gila kau ni mengaku orang Negeri Sembilan, tapi tak tahu kau dari suku yang mana? Kau dah hilang akal?!" sambung  Idlan Khozim lagi.

"Err... err, saya..." perlahan-lahan Taruddin mengangkat kepala. Menoleh pada wajah  Idlan Khozim. Kata ganti diri 'aku' telah bertukar kepada 'saya' akibat ketakutan yang teramat sangat.

"Aku tanya kau lagi sekali. Kau dari suku mana?" kali ini  Idlan Khozim membeliakkan matanya memandang rakus ke dalam mata Taruddin.

Taruddin terkernyih-kernyih sambil membetulkan duduknya. Dia nekad. Dia tahu jawapannya yang tadi adalah tepat dan betul. Ya!! Daripada Suku itulah dia berasal. Taruddin menarik nafas dalam-dalam. Dan dengan steady bersuara.

"Aku adalah Taruddin yang menurut adat pepatih berasal dari Suku Akhir!!!!" teriak Taruddin sambil berdiri tegak dan dua tangannya dedepakan penuh yakin.

Kelekangg!!!Kelekangg!!!

Sebuah meja makan plastik hinggap tepat ke muka Taruddin. Meja terbelah dua. Muka Taruddin berlumuran darah. Idlan Khozim berjalan bengis meninggalkan warong nasik lemak Janda Lopa sambil menyumpah seranah. Gila apa Suku Akhir?

No comments:

Post a Comment