Woih Like Lah!!!

Thursday, January 30, 2014

GHIBAH: Bahayanya Dalam Persekitaran Kehidupan Umat Islam.

GHIBAH: Bahayanya Dalam Persekitaran Kehidupan Umat Islam. 

Ghibah bermaksud menceritakan kejelekan seseorang saat orang yang diceritakan itu tidak ada dihadapannya. Ghibah boleh datang dalam bentuk pengucapan mulut, isyarat, kerdipan sinar mata, mahupun tulisan yang mengandungi makna penghinaan terhadap seseorang. (Masa ni aku tertunduk lesu tanda insaf sambil istighfar aku lafazkan bertalu-talu) 

Diantara sifat individu yang paling buruk yang perlu kita jauhi dari diri kita adalah mencari-cari kekurangan dan keaiban orang lain dan merasa senang hati jika orang lain tergelincir melakukan sesuatu yang tidak baik dan mendapat musibah. Sifat tersebut merupakan tanda buruknya jiwa dan lemahnya akal seseorang. 

Sebenarnya dalam diri kita sendiri mempunyai aib dan kekurangan yang cukup banyak sehinggakan kita cukup sibuk dan tidak punyai masa untuk mengintai-intai kekurangan dan keaiban orang lain. 

Kita mestilah selalu memerhatikan diri sendiri. Periksa dan carilah kekurangan dan aib diri, perbaiki segala kelemahan dan kekurangan diri sendiri. Sibukkan diri dengan perkara-perkara yang bermanfaat seperti menambah ilmu, membaca dan cuba menghafaz Al-Quran, berzikir dan istighfar yang boleh membersihkan jiwa dan menambah iman. 

Perkara tersebut lebih baik dari berbual-bual kosong dan tidak mendatangkan faedah, menyebarkan aib orang lain dan suka bergossip di WhatsApp menceritakan perkara-perkara yang tidak pasti kebenarannya. Perkara ini kerap berlaku di waktu santai di tempat kerja, bilik guru, stor sukan dan warong mamak. 

Bila berkumpulnya dua tiga orang, tidak sah jika tidak cakap pasal orang lain.  Sepatutnya kita perlu manfaatkan masa kita dengan cara yang lebih baik dan produktif, berbincang dengan cara yang membina dan tidak mengutuk orang lain. 

Kebiasaannya balasan yang akan diterima amat sesuai dengan perbuatan. Jadi jika kita suka menyingkap kekurangan dan keaiban orang lain, suatu hari nanti keaiban dan kekurangan kita sendiri pula akan di singkap dan dihebahkan. 

Tetapi barang siapa yang yang menutup aib dan kekurangan saudara se-Muslimnya, maka Allah juga akan menutup keaiban dan kekurangan dalam diri kita. 

Ingat. Jauhilah sifat Ghibah. Masih belum terlambat untuk berubah.

No comments:

Post a Comment