Woih Like Lah!!!

Thursday, December 12, 2013

Realiti Tivi Membunuh Otak dan Akal Umat Manusia Sekalian Alam Daripada Berkembang Menjadi Insan Yang Berguna Dan Berdaya Saing.

Realiti Tivi Membunuh Otak dan Akal Umat Manusia Sekalian Alam Daripada Berkembang Menjadi Insan Yang Berguna Dan Berdaya Saing.

Suatu masa dahulu pada tahun 2005 - Utusan Malaysia -Kaji semula kesan hiburan realiti

SERDANG 5 Ogos - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, rancangan hiburan realiti perlu dikaji semula bagi melihat sama ada ia memberikan kesan positif atau negatif kepada masyarakat. Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut mengingatkan stesen-stesen televisyen tempatan supaya tidak terlalu didorong oleh pertimbangan komersial dan pasaran semata-mata sehingga mengabaikan soal etika dan moral rakyat. Menurutnya, untuk mengatasi masalah moral ini ialah dengan mengikut ajaran di dalam al-Quran tetapi ia tidak boleh disalahtafsir. Katanya, jika Islam disalah tafsir mengikut kepercayaan masing-masing maka wujudlah kumpulan seperti Ayah Pin dan Kerajaan Langit.

------------------
Ya, ia macam isu lapok. Tapi isu lapok yang macam gini kalau tidak diberi perhatian, makin lama makin menjahanamkan umat manusia. Mahathir pernah tegur pada 2005. Najib pun dah jawab. Engkorang nengoklah jawapan Najib tu. Power tak?

Sebenarnya demam realiti TV masih belum tamat di Malaysia. Dahulu kita ada Sehati Berdansa (di mana kita keluar duit untuk melihat artis kesayangan menari) Akademi Fantasia (kita mengeluarkan duit untuk memastikan seorang pelajar menang) dan Maha Raja Lawak (kita keluar duit untuk seksa diri sendiri). Dan masih banyak lagi rancangan realiti TV di luar sana.

Berdasarkan pemerhatian peribadi aku, golongan muda remaja adalah yang paling mudah tergoda dengan lambakkan program realiti tivi ini. Jadi dengan senang hati mari kita nengok sama-sama apakah kesan buruk daripada lambakkan rancangan realiti tivi ini.

1. Taksub Yang Terlampau

Remaja yang terlalu taksub dengan rancangan hiburan realiti akan membazirkan masa tanpa berfaedah. Setiap detik yang berlalu hanya membawa minda mereka ke alam hiburan realiti. Mereka sentiasa memikirkan perkara-perkara yang berkaitan dengan rancangan hiburan itu sambil terus meminggirkan perkara-perkara yang lebih penting, terutamanya pelajaran dan agama. Sebagai contoh, apabila rancangan Akademi Fantasia hampir ke udara, andrenalin akan meningkat, maka perasaan teruja akan menyebabkan remaja yang fanatik dengan rancangan itu akan melupakan hal-hal yang lain.

Dalam konteks ini, sudah terang lagi bersuluh bahawa rancangan realiti di televisyen mengakibatkan tumpuan pemikiran remaja beralih dari bidang akademik ke bidang yang remeh-temeh. Ya, memang remeh temeh jika kau bercerita perihal artis Akademi Fantasia apabila melepak bersama rakan-rakan yang lain. Kau faham tak?

2. Raja SMS

Kebanyakan rancangan hiburan realiti di televisyen menggunakan kuasa penonton untuk menentukan pemenangnya. Pihak penganjur sengaja mengambil kesempatan dan peluang untuk menangguk di air yang keruh. Pada kelazimannya, penonton diberi kuasa mengundi pemenang menerusi sistem khidmat pesanan ringkas (SMS). Remaja yang taksub dengan peserta yang paling diminati sanggup melakukan apa-apa sahaja demi kejayaan peserta itu. Hal ini termasuklah mereka sanggup mengeluarkan perbelanjaan yang besar dengan mengundi menerusi SMS peserta yang diminati.

Wang saku yang diberikan oleh ibu bapa untuk perbelanjaan di sekolah telah disalahgunakan. Mereka sanggup mengikat perut hanya semata-mata untuk membayar perkhidmatan telefon bimbit yang digunakan oleh mereka. Kata mereka sambil melakukan balik kuang..."Aku akan undi Stacy walau apa pun yang berlaku. Biar lagit terbelah 7, yang penting Stacy juara. Boleh ba kalau kau!!!"

Jelaslah di sini bahawa penyiaran rancangan hiburan berbentuk realiti di televisyen turut melibatkan pembaziran wang, terutamanya dalam kalangan remaja. Duit buat perabis undi SMS kau tak rasa membazir. Tapi bila mintak menderma tabung masjid, banyak pulak kau fikir berjimatnya.

3. Hedonisme

Gejala yang paling membimbangkan ketika ini ialah pengaruh hedonisme yang semakin membarah dalam kalangan masyarakat. Hedonisme merujuk kepada fahaman atau pegangan yang mementingkan hiburan dan keseronokan dalam kehidupan. Budaya ini turut disuburkan dengan program realiti yang telah mendapat sambutan hangat daripada kalangan remaja. Kemunculan rancangan hiburan yang berbentuk realiti telah menjadi virus yang menyebabkan barah dalam masyarakat semakin parah.

Fanatisme terhadap hiburan telah menjadikan golongan remaja semakin alpa terhadap peranan dan tanggungjawab mereka yang sebenar. Keseronokan menghayati dunia hiburan telah mengatasi segala-galanya.

Sebgai contoh, sekiranya kita tanya ramaja Melayu pasal politik, mereka akan segera menolak untuk berbicara mengenainya. Katanya tidak berminat. Dan ini juga kadangkala berlaku pada golongan dewasa. Mereka lebih gilakan perihal hiburan. Cuba kita tanya pulak siapa menang AF haritu. Berapa hantaran kawin Cik Tak? Sudah semestinya panjang lebar ceritanya kelak.  Masyarakat yang bangang macam gini takkan peduli pasal benda lain dah...especially agama.

Yang jenis macam ni kalau masih berdegil jugak, kau kerambitkan saje halkum mereka. Selesai.

4. Kesimpulannya?

Bagi pendapat peribadi aku, amat jelas bahawa rancangan hiburan berbentuk realiti di kaca televisyen telah meninggalkan impak yang negatif dalam kalangan remaja. Oleh hal yang demikian, semua pihak harus berganding bahu bagi mengekang gejala tersebut daripada terus menjadi virus. Pihak penganjur dan penyiar tidak wajar memikirkan soal keuntungan semata-mata, sebaliknya aspek pembinaan minda golongan remaja perlu diutamakan. Ibu bapa pula harus memainkan tanggungjawab masing-masing supaya golongan remaja tidak mudah hanyut dalam gelombang hiburan yang semakin menggila.

Nota: 1 Like 1 Doa, 1 Share 10 Pahala. Plizzzzzzzzzzzzzzz!!!! (baca nada merayu)

No comments:

Post a Comment