Woih Like Lah!!!

Wednesday, December 4, 2013

Maharaja Lawak, Akademi Fantasia dan Mr. Arrogant : Siri Dungu Menghentam Umat Melayu Tanpa Sedar.

Maharaja Lawak, Akademi Fantasia dan Mr. Arrogant : Siri Dungu Menghentam Umat Melayu Tanpa Sedar.

Aku saja pilih tajuk panjang-panjang sebab tak tahu nak letak tajuk apa. Itu hari ada yang bertubi-tubi menyerang aku apabila aku mengatakan Maharaja Lawak adalah satu rancangan bangang. Kali ini aku muncul dengan pandangan peribadi aku bagi membuktikan yang Maharaja Lawak adalah satu rancangan bangang tak terbendung.

1. Hiburan Lagho.

Bukannya elok sangat kalau selalu ketawa. Bak kata Bob Lokman masa beliau tarik diri dari jadi juri untuk raja lawak.."Kalau gelak selalu nanti cepat pulak 'pergi'nya". 

Dalam bab ini, mereka-mereka yang lebih arif dalam bab agama mungkin lebih sedia maklum. Kalau banyak ketawa kat dunia, nanti akan banyak menangis di akhirat. Bukan tidak boleh langsung, tapi berpada-pada.

Kau lawan syiah, kau R4BIA sana, kau Gaza sini. Tapi bila astro hulur maharaja lawak kau dah gelabah. Astro naik harga kau merungut. Padahal boleh sahaja kau pergi potong Astro daripada duduk berpanas depan pejabat astro. Apa kau ingat kapitalis moden ni takut bila kau berjemur macam tu?  

2. Lawak Kosong

Kosong yang aku maksudkan di sini ialah tiada isi. Bahasa kasarnya ialah "Lawak Bodoh" ataupun lebih tepat lagi ialah 'Lawak Bangang'. Kita tengok, kita gelak, lepas tu sembang dengan kawan pejabat keesokan harinya sewaktu makan sarapan nasik lemak mengenai betapa lawaknya peserta-peserta ini. Kemudian tu ajuk apa yang mereka kata atau buat. Contohnya 'pening arrr'. Selebihnya, aku tak nampak pengisiannya.

Tidak kiralah pengisian yang macam mana pun. Asalkan ada. Contoh lawak yang aku tengok yang aku boleh gelak sambil dapat pengajaran ialah lawak dari Filem P. Ramlee. Bagi aku ini adalah 'true lawak'. Tapi kalau lawak dalam maharaja lawak, boleh gelak je la. Mungkin ada pengisian tu. Tapi bagi aku memang tiada isi. Kalau korang jumpa, baguslah. Maknanya kau memang selalu tengoklah tu.

3. Taktik Murahan

Meletakkan Luna Maya sebagai juri adalah taktik murahan untuk meraih jumlah tontonan dan kontroversi supaya menjadi modal perbualan di kalangan orang ramai. Sudahlah kontroversi ketika melawak semuanya tidak masuk akal. Majoritinya pula lebih kepada perangai 'terlebih lawak' peserta sehingga suasana menjadi kurang enak didengar. Bahasa yang digunakan juga 97.75% adalah kasar, lawak bodoh sehingga menjadi tidak terajar.

4. Lawak kerana mereka pelawak. 

Kadang-kadang aku rasa "lawak" mereka tu bukan sebab ianya lawak, tapi sebab ianya diluahkan  oleh mereka yang menggelarkan diri mereka pelawak. Contohnya, pernah sekali member aku melawak dengan aku. Dan dia mengajuk lawak yang telah digunakan dalam maharaja lawak. Tapi serius, sebagai seorang yang pertama kali dengar, aku langsung tak rasa "lawak" yang kawan aku buat tu sesuatu yang lawak. 

Aku : Apa yang hang mencarut ni?
Taruddin : Hang tengok tak maharaja lawak semalam?
Aku : Tak
Taruddin  : Patutla hang tak rasa lawak
Aku : Okay. (Selepas tu seperti biasa aku rodok kerambit dalam perut Taruddin).

Jadi, "lawak" kau tu adalah lawak hanya kerana "lawak" tu digunakan dalam maharaja lawak... macam tu..? Kesian.

Ini hari aku sempat keluarkan 4 sahaja. Lain-lain macam biasa engkorang carik sendiri. Ingat, buat sesuatu tu biar KONSISTEN.

No comments:

Post a Comment