Woih Like Lah!!!

Thursday, December 19, 2013

8A : Berdasarkan kisah sebenar budaya hipster umat Malaysia.

Di suatu petang ayam berkokok merdu dan sang suria sedang malu-malu hendak melabuhkan tirainya. Taruddin tenang memakan kuih sopang yang dibuatnya 3 hari lepas. Santan pun masih ada lagi. Taruddin makan hingga ke potongan kuih sopang yang terakhir lalu perasaannya kini terasa sungguh damai. 

Taruddin sebenarnya baru sahaja selesai melakukan kerja-kerja membersihkan halaman rumahnya yang bersemak dengan pokok cili. Dia duduk berehat dengan steady di bawah sebatang pokok jambu sambil menghisap rokok Indonesia. 

"Selamat petang sahabat. Muram nampak hari ni?" tegur Idlan Khozim kepada jirannya yang masih lagi termenung kosong. Entah dari celah mana beliau muncul secara tiba-tiba dalam ini cerita. 

Taruddin tidak menghiraukan kehadiran Idlan Khozim. Dia terus menyedut asap yang membunuh itu dengan penuh nikmat. 

"Kau nak tahu tak Taruddin? Anak sedara aku dapat 8A PMR. Punyalah power beliau. Habis satu facebook dengan twitter aku dah hebohkan tadi. Sekarang giliran aku pulak nak menghebohkan dari mulut ke mulut pula membawa ke suluruh kampung kita ni," panjang lebar penerangan Idlan Khozim dengan senyuman angkuh tidak lekang dari bibir munggilnya. 

Taruddin hanya menggeleng perlahan sebanyak 6 kali. Dah macam rupa orang sedang berzikir. 

"Anak sedara kau dapat berapa A?" satu soalan berbentuk peribadi daripada Idlan Khozim kepada Taruddin. 

Taruddin mengangkat kepalanya dengan gaya perlahan. Seperti biasa direnungnya mata sahabatnya yang lincah itu dengan penuh mendalam. Sedalam cintanya pada negara Malaysia. 

"Anak sedara aku pun dapat 8A jugak. Kah kah kah..aku pun dah hebahkan di seluruh alam maya. Amacam power tak aku dengan anak sedara aku?." jawab Taruddin terkinja-kinja seperti baru kena loteri. 

"Kah kah kah, aku tau kau dengan anak sedara kau power," Idlan Khozim pula memuji sahabat karibnya itu. 

Begitulah mereka dengan hanya bersandarkan keputusan PMR sahaja telah memuji power masing-masing sehingga matahari terbenam. 

No comments:

Post a Comment