Woih Like Lah!!!

Tuesday, December 24, 2013

Budaya Parodi Bangang: Bobo, Shasha Solero dan Yang Sewaktu Dengannya.

Budaya Parodi Bangang: Bobo, Shasha Solero dan Yang Sewaktu Dengannya. 

Cikgu Shida, Giyomi, Bobo, Sheila Hamzah Ombak Rindu, Listen Listen Listen, Budak Baru Kapel Seminggu, Shasha Solero adalah antara Parodi Bangang dan yang berkaitan dengannya yang muncul mengganggu keharmonian hidup manusia sejagat. Tak tahulah aku kalau dengan menonton benda serupa ini mampu bagi ketenangan pada engkorang semua. 

Berdasarkan kajian peribadi aku, budaya parody ni bukanlah berasal daripada ajaran Islam. Dan ianya langsung tidak dinyatakan di dalam Al-Quran. Jadi, adakah ia satu budaya yang bagus? Sudah semestilah tidak wahai saudaraku sekalian. Takkan itu pun susah nak paham. Kau nak aku jirus kepala kau dengan air yang sudah dibacakan dengan 30 juzuk Al-Quran baru kau nak tersedar? 

Apa yang jelas budaya ini diterajui oleh bangsa Melayu yang juga juara dalam melibatkan diri dengan rancangan realiti televisyen. Budaya-budaya ini merupakan budaya rendah yang menjadi kebiasaan masyarakat hedonisme. Ia tersebar cepat dan diterima sebagai suatu hiburan oleh golongan yang bermentaliti rendah. 

Dengan jati diri yang rendah, apa sahaja bentuk hiburan yang datang akan ditelan, diterima, dan menjadi budaya mereka. Budaya Parodi ini ternyata akan menjatuhkan harga diri mereka. Biar pun Parodi kini menjadi begitu trending dan digilai ramai, aku tanpa rasa kolot menegaskan ia adalah kerja memalukan diri sendiri di laman Youtube semata-mata hendak mengejar popular di dunia. Inilah yang dikatakan akhir zaman.

Parodi yang sifatnya membodohkan diri, menjatuhkan maruah diri sendiri (sebelum menjatuhkan maruah orang lain), dan perlakuan-perlakuan yang mengaibkan, batas pemisahnya hanya satu, ada MALU atau TIDAK ADA RASA MALU. Jika ada rasa malu, tandanya ada iman. Jika tidak kisah memalukan diri sendiri dan mangsa ‘Prank and Parody’, tepuk dada tanya iman. 

Ingat!! Budaya Parodi adalah sebuah kegelinciran akhlaq yang mesti diberhentikan segera. Takkan engkorang nak aku setelkan dengan kerambit jugak?

No comments:

Post a Comment