Woih Like Lah!!!

Thursday, December 25, 2014

Tahun Baru Ni Nak Kena Sambut Ke Tidak?


Tahun Baru Ni Nak Kena Sambut Ke Tidak?

Okay. Makin ramai yang mendesak sambutan tahun baru di mana-mana sahaja di bumi Malaysia ini dibatalkan sebagai menghormati kawan-kawan kita yang sedang dalam penderitaaan banjir. Tidak kurang ramai juga yang mengatakan susah nak batalkan sebab semuanya sudah dirancang beberapa bulan yang lalu. Duit khemah, PA system, artis, katering, lori, make-up mak andam, budak silat, kompang, bunga manggor, telur pindang dan pelbagai lagi kedeharuk semuanya sudah dibayar. Kalau batal, siapa mahu ganti rugi? Heh?

Sekali lagi benda mudah macam gini pun engkorang tak reti dan selesaikan. Setiap benda masalah mesti ada jalan penyelesaiannya. Dan bagi aku konsert ke..hiburan ke…semuanya boleh diteruskan agar tiada pihak yang terpaksa menganggung kerugian. Ye, bagi sesetengah manusia tanggung rugi lagi menyeksakan daripada tanggung dosa. Ye tak?

Bagaimana caranya? Begini ye adik-adik saudara-saudari:

1) Ubahlah pengisiaan dalam aturcara sambutan tahun baru tu. Lagu memuja manusia kita tukarkan kepada memuja Allah. Lagu nasyidlah bak kata orang. Kata artis tahap power. Takkan tak tahu nyanyi lagu pelbagai genre. 

2) Adakan pungutan derma kilat semasa acara sambutan tahun baru. Dapatlah kita menghulurkan bantuan walaupun dari kejauhan.

3) Artis wanita dan lelaki sila berpakaian sopan. Yang wanita kalau boleh tak payah nyanyi. Suarakan aurat. Kita suruh artis wanita melayu ni berucap dan bercakap tentng Islam. Artis lelaki pulak keluar ke pentas dan mengetuai acara selawat. Susah? Eh bukan ke semuanya Islam. Dan sesiapa sahaja berhak bercakap tentang Islam.

4) Countdown disertakan dengan sorakan takbir. Lepas tu doa kesyukuran dan mohon perlindungan Allah.

5) Pendek kata semua artis jemputan malam tu yang aku percaya majoriti memang Melayu, perlu berubah 200%. Kata nak jadik ikon masyarakat. Kalau tak mahu payment kena tarik. Bersedialah buat benda-benda ni semua.

6) Penganjur pulak jangan benak sangat. Benda macam gini pun tak reti nak pikir ke? Engko ubah aturcara sahaja dan semuanya masih boleh diteruskan. Ade lagi 5 hari engkorang nak buat keputusan. Cepatlah buat meeting!!!

Bagi aku benda ni tak perlu kecoh-kecoh sangat. Tapi yang aku paling kesian ialah mereka yang berkuasa menjaga agama. Tak kiralah yang bersemayam di singgahsana mahupun di Putrajaya sana. Semuanya senyap membisu dalam isu tahun baru ni. Kalau perihal babi, hanjeng bukan main lagi depa ni semua. 

Macam aku cakap dekat atas tadi. ‘TANGGUNG RUGI lagi menyeksakan daripada TANGGUNG DOSA’.

No comments:

Post a Comment