Woih Like Lah!!!

Wednesday, October 22, 2014

Sebenarnya Kancil Lagi Cerdik Dari Hanjeng - Penutup Perihal Hanjeng (Pendapat Peribadi Penulis, Tak Setuju Lantak Engko)



Sebenarnya Kancil Lagi Cerdik Dari Hanjeng - Penutup Perihal Hanjeng (Pendapat Peribadi Penulis, Tak Setuju Lantak Engko)

Mula-mula aku malas jugak nak tulis apa-apa pasal acara pegang hanjeng ni. Sebabnya isu ni sama macam cat Nippon. Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Aku perhati dari jauh jek perangai Melayu yang pegang hanjeng ni. Melayu...melayu...susah jugak kalau benda konsep asas dalam Islam ni engko tak paham serta kaji secara mendalam. Aku tak perlu sembang pasal Samak, Sertu dan sebagainya. Begitu jugak hukum hakam dan bilakah masanya kita perlu buat benda-benda tu semua. Hal permit? Pun aku malas nak bergaduh pasal tu.

Aku jugak tidak berminat nak melayan 'peluk cium makwe tak jadi isu, pegang hanjeng jadik hal besor' ataupun 'isu anak luor nikah kau abaikan, sibukkan hal hanjeng pulek'. Rileksss brader...Engko kena fokus betol-betol. Fokus kita sekarang adalah pada hanjeng walaupun aku sentiasa sedar ade lagik masalah yang besar iaitu hanjeng-hanjeng yang ambil rasuah dalam negara. Lagik satu aku nak bagitau, perihal berniaga air rukyah pun aku belasah. Inikan pula pegang hanjeng tanpa usul periksa. Heh!

Sekarang aku cuma nak tahu keperluan menganjurkan acara ni. Nak mengajar cara-cara Samak, Sertu dan sebagainya? Apa tak cukup ke kuliah-kuliah agama dan pembelajaran di sekolah sehinggakan perlu adanya acara macam gini? Kalau kitab Mutaal Badrin pun engko tak pernah dengor. Berhenti jelah sembang pasal hanjeng ni. 'Maka jika tiada, maka tiada'.

Lepas tu kalau engko kata acara ini nak memupuk budaya sayangkan binatang? Kenapa pencinta haiwan di Malaysia ni fokus kepada hanjeng sahaja? Kempen jangan bunuh burung gagak? Kempen jangan bunuh tikus? Kenapa tak buat? Yang aku geram tu hanjeng dalam acara ni semuanya bersih comel yang amat. Kenapa tak pergi pegang yang berkurap, kurus melidi tepi-tepi jalan raya tu? Pilih kasta jugak?

Nak buat supaya Melayu berminat bela hanjeng sebab hanjeng ni cerdik? Banyak lagi binatang yang boleh dibela yang halal wahai sedara sekalian dan abang-abang hensem serta adik-adik hijabista..Sebagai contoh...Gajah, beruang koala, orang hutan dan juga panda..Membela kancil pun boleh sebenarnya. Lagi cerdik dari hanjeng. Nak juga bela yang tak berapa halal tu dah kenapa? Seronok sangat nak jadi masyarakat universal ke?

Aku paham...memanglah henjeng tu pun makhluk Allah. Bukan Jabatan Haiwan Liar yang cipta. Aku pun bukannya sengaja mengeji mencaci binatang ciptaan Tuhan ni. Yang aku cuba persoalkan ialah engko pegang hanjeng tanpa usul periksa ni siapa yang suruh?

Engko dah tengok gambor acara ni? Aku dah tengok gambor dia. Majoriti makwe yang pakai tudung dan cun-cun yang pegang hanjeng ni. Rasa cemburu pun ada sebenornya. Tetapi selaku lelaki matang, aku bertenang sahaja. Mungkin makwe bertudung ni nak pegang Ustaz tak boleh, jadik diorang ni peganglah hanjeng. Aku rasalaaaah.

Dahulu perihal babi. Sekarang hanjeng. Secara tidak langsung kedua-dua binatang ni sebenarnya banyak mengajar aku mengenal sikap dan sifat manusia. Apa kata lepas ni kita buat program mari menyentuh makwe orang dan bini orang. Amacam berani? Ataupun hari pegang taik. Sekurang-kurangnya boleh mengurangkan rasa takut dan jijik terhadap taik.

Aku masih ingat suatu ketika dahulu masa aku belasah isu JDT, berebut-rebut TMJ dan pemuja JDT sambil rileks label aku sebagai 'HANJENG YANG MENYALAK BUKIT'. Memanglah masa tu aku marah. Tetapi selepas 19 Oktober 2014, aku menjadi semakin tenang. Ini kerana masih ada lagi yang sayang rupanya.

No comments:

Post a Comment