Woih Like Lah!!!

Tuesday, October 14, 2014

Peruntukan RM103 Juta Mampu Lonjak Sukan Negara Ke Tahap Lebih Baik

Peruntukan RM103 Juta Mampu Lonjak Sukan Negara Ke Tahap Lebih Baik - Khairy

KUALA LUMPUR, 10 Okt (Bernama) -- Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin menyifatkan peruntukan tambahan RM103 juta kepada pembangunan sukan sebagai usaha kerajaan bagi mempertingkat mutu sukan negara.

Selain itu, kerajaan berhasrat mempertingkat mutu sukan berprestasi tinggi menerusi enam bidang sukan terpilih dalam fasa pertama membabitkan bola sepak, berbasikal, badminton, sepak takraw, renang dan olahraga.

"Sukan teras seperti bola sepak, berbasikal, badminton, sepak takraw, renang dan olahraga memang memerlukan satu program khusus untuk dibangunkan semula selepas prestasi buruk pada kedua-dua temasya sukan," katanya.

http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/sp/newssports.php?id=1075499

-------------------------------------------------------------------

Ulasan Hadriegas

Jika ditanya kepada aku secara peribadi berpendapat yang RM103 Juta memang masih tidak cukup untuk membangunkan sukan kita yang sudah semakin nazak sekiranya Malaysia betol-betol mahu menjadi jagoan di rantau Asia Tenggara mahupun ASIA.

Pemilihan acara bola sepak, sepak takraw, badminton dan olahraga (bagi fasa pertama katanya) juga pada aku seperti sudah relevan lagi. Kenapa tidak diberi 'ketuk ketampi' atas berpuluh siri kegagalan yang telah persatuan ini lakukan?  Kenapa tidak didahulukan sukan yang berpotensi cerah seperti perahu layor, karate dan skuasy contohnya. Jangan tanya dekat aku pasal cara nak popularkan sukan 'anak tiri' ni. Aku libas dengan tumit karang.

Kita juga mungkin perasan setiap tahun berjota-jota ringgit dicurahkan kepada sukan bola sepak hanya untuk dimalukan dalam setiap kejohanan yang mereka sertai.

Skuad Malaysia pernah berguru di Slovakia sebelum bertapa di Australia.

Slovakia sudah melahirkan pemain bola sepak seperti Martin Skrtel dan Marek Hamsik. Kita pula hanya berbangga dengan produk yang bermain di Portugal dan kemudian pulang ke tanah air atas alasan rindu makwe dan belacan.

Slovakia juga sudah menewaskan bekas Juara Piala Dunia 2010 dan Juara Eropah Dua Kali baru-baru ini. Manakala pemuja Harimau Malaysia bersorak gembira apabila skuad mereka berjaya menewaskan Laos.

Jadi aku nak tau apakah yang FAM dan Harimau Malaya sudah pelajari di Slovakia? Heh?

1 comment:

  1. perahu layo...paling power...cer anto hasya belajo bawak perahu layo..f332a

    ReplyDelete