Woih Like Lah!!!

Friday, August 2, 2013

Raya Di Perantauan

Raya Di Perantauan
 
Tahun ini buat pertama kalinya dalam hidup aku akan beraya di perantauan. Ya!! Beraya di rumah mertua. Sejak aku berkahwin dengan orang Nogori Sembilan ni, aku menjadi insan yang sangat menghormati orang tua. Salam mesti cium tangan, tunduk. Riak wajah haruslah tulus, mulus bercahaya penuh dengan sinar keagungan.

Segala jenis Luak telah aku hafal. Antara Luak-luak ini adalah Luak Sungai Ujong, Luak Rembau, Luak Johol, Luak Jelebu dan Luak Tampin. Luak Tampin ni pulak tidak diketuai oleh Datuk Undang, sebaliknya ia diketuai oleh Tunku Besar. Disini aku nampak educated bukan?
 
Pada hari raya kelak aku mestilah berkelakuan sopan dan tertib. Tiada unsur kejahatan, tiada fahaman kiri, Reformasi, tiada perangai pailang ataupun lagu-lagu berunsur alam ghaib dari Metallica. Akan aku cuba humming lagu-lagu Raihan di dalam hati. Mohon sangatlah ingatan aku kuat ketika itu nanti.

Nota: Aku pun tengah gigih hafal lagu Nogori. Pitching semua kena jaga ni.

Berkatlah Yang di-Pertuan Besar di Negeri Sembilan
Kurniai Sihat Dan Makmur
Kasihi Rakyat Lanjutkan Umur
Akan Berkati Sekalian Yang Setia
Musuhnya Habis Binasa
Berkatlah Yang di-pertuan Besar Di Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment