Woih Like Lah!!!

Wednesday, August 6, 2014

PemBoikotan

Tahukah kite...?

Aku perhatikan umat Malaysia dah mula nak bertelagah perihal boikot ni. Ade yang suruh boikot itulah. Boikot inilah. Dan yang lagi parah ade jugak yang dah mula berjinak-jinak menjadi Malaikat pencatat dosa pahala. Padahal katalog Avon jadi bacaan rutin.

Menengok umat Malaysia bertelagah tentang perihal boikot ini lagi amat mengerikan berbanding melihat apa yang terjadi di Palestin. Kenapa kita perlu bergaduh? Kenapa tidak boleh ada kata sepakat? Bukankah niat kita adalah serupa? Makanya di sini amat penting untuk kita memiliki sifat bertolak ansur sesama kita.

Nak buat kerja boikot ni kena tenang dan berilmu. Jangan main sergah jek. Pemboikotan ni perlu dilakukan pada skala yang lebih besar dan ia bukan hanya setakat memotong kad HSBC dan Tesco, bukan sekadar memforward mesej berantai ke 30 orang umat Malaysia, bukan hanya dengan berpuasa McD dan Starbuck pada hari Jumaat dan bukan juga dengan cara memaki pekerja McD dan bertindak liar terhadap restoran tersebut. Malah ia mesti dilakukan secara berilmiah dan berterusan serta tidak bermusim. Walaupun di Malaysia ini sungguh terkenal dengan pelbagai musim antaranya musim belasah Syiah, musim menonton bola tanda tidak hormat kesengsaraan Palestin dan musim MH370, MH17.

Jika kita benar-benar mahu melumpuhkan Israel dengan cara ini, maka wajarlah Sultan, Perdana Menteri atau JAKIM mengetuai pemboikotan ini. Dan ia juga perlu dilakukan selepas mengambil kira di antara hukum dan keutamaan afdhaliyah. Tapi dimanakah pendirian ketiga-tiga mereka dalam perihal pemboikotan ni?

Kalau kau rase POWER, lebih baik kita yang ade dekat sini bertenang dan mengukuhkan perpaduan sesama kita. Solat 5 waktu berjemaah misalnyer. Lawan dahulu musuh dalam diri kita. Kemudian bila rase diri dah ampuh dan bersedia, kau berjuanglah menentang yang Bathil.

Aku pulak? Bagi aku rileks kejap. Aku nak nyanyi ni.

Terimalah lagu dari saya nyanyian asal oleh Mac Rahayu dengan tajuk Ditakdirkan Kita Bersama.

Simpatiiiiii Jiwaaaaaaa Bukannya Alasan
Kala Mataaaaaaa Kita Bertentangan
Ku Sedariiiiiiii Aku Pun Begitu~~~
Merindui Belaian Kasihmu
Sedari Duluuuuu Andai Pasti
Di Takdir Kita Bersamaaaaaa....

2 comments:

  1. sape plak mac rahayu tu..hahahaha...

    ReplyDelete
  2. gue td..f332a..semanagta kan mengepost comment?hahahaha

    ReplyDelete