Woih Like Lah!!!

Friday, August 8, 2014

Kesucian Jumaat Diragut Oleh Etika Berpakaian Wanita Yang Entah Apa Benda

Semua orang tahu kesucian hari Jumaat. Tetapi ada sesetengah wanita yang tidak perasan mereka telah menggugat kesucian hari Jumaat dengan gaya berpakaian yang entah apa-apa. Ini mungkin disebabkan oleh faktor sesetengah firma bahawa 'Hari Jumaat Boleh Berpakaian Tidak Formal'. Tidak formal? Sejauh mana tidak formal tu pulak?

Memakai tudung tetapi tidak menutup aurat sebaiknya. Mesti nak kena pakai baju dan seluar ketat. Kain meleret macam pengantin pencen. Berhias pulak mengalahkan Angelina Jolie dalam filem The Tourist. Lipstik ajek dah setebal 3 inci. Minyak wangi pulak sebatu dah berbau harum. Hukum hakam seorang Muslimah berhias apabila keluar rumah tu aku serahkan pada Ostad Done untuk ulaskan nanti.

Wanita katanya tidak mahu dieksploitasi. Tetapi melihat kepada trend ni, adakah sebenarnya wanita tidak suka dieksploitasi, tetapi mereka suka perhatian yang diperolehi apabila mereka rela mengeksploitasi diri sendiri?

Aku perhatikan juga banyak betul NGO yang wujud untuk mempertahankan hak wanita daripada dieksploitasi. Girl power! Woman's right! Jangan jadikan wanita habuan halwa mata lelaki!

Tapi macam mana nak sekat mata lelaki yang memandang kalau fesyen baju nampak bentuk badan dah berlambak disajikan kepada kami? Jarang betul aku jumpa lelaki berkain jarang sehingga boleh menampakkan nipple di dada mereka. Mintak dijauhkan jugak benda-benda macam gini.

Pernah terjadi satu kes pada tahun 1985 apabila kerajaan Malaysia pada ketika itu menetapkan bahawa melarang pemakaian purdah (menutup muka) dikalangan penjawat awam. Selama ni kita selalu dengar orang Melayu komplen bos Cina tak bagi pergi solatlah..bos Cina kata kalau nak pergi solat Jumaat kena balik pukul 2 lah...tapi...ni SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA woih!! Macam mana tuh?

Tak kiralah corak pemakaian macam gini sama ada ia tradisi atau budaya. Tapi kalau seorang wanita tersebut rasa selamat apabila menutup muka, pada aku, eloknya kita biarkan sahaja.

Kalau ada seorang wanita suka tayang dada, aku rasa itu juga eloknya digalakkan. Lagi elok kalau buat syarat..nak tayang dada, wajib pakai mini skirt sekali. Heh!!

Dah, itu ajek aku nak cerita pagi ni. Next time kita sembang perihal Lelaki Berseluar Pendek Menayang Lutut Berkarat pulak.

1 comment:

  1. jumaat ..senang nak kua merambu sekali pas keje,...f332a

    ReplyDelete