Woih Like Lah!!!

Wednesday, July 12, 2017

Tribute To Chris Cornell

Chris Cornell ni dulu aku kenal dari seorang member tabligh aku. Satu hari tu dia kelam kabut masuk ke dalam bilik dengan menjinjing sekeping CD. Bukan di gigi tapi di hujung jejarinya yang runcing. Sahabatku yang lincah bagai pendekar tangan satu ini kelihatan termengah-mengah. Mungkin beliau baru selesai usroh dan solat jemaah di surau asrama.

"Woih ni ada band baru Audioslave. Supergroup dari RATM + Soundgarden," kata beliau dalam nada kelam kabut dengan kopiah putih masih melekat atas kepalanya.

Aku yang sedang mengarang puisi segera berpaling memandang wajah beliau secara mendalam. Atas bibirnya ada titisan peluh. Mungkin akibat adrenalinnya yang sedang laju merembes dek kerana begitu gigih dan semangatnya beliau mahu menyampaikan kehebatan muzik supergroup ini.

Tak menunggu lama aku terus copy album tersebut ke dalam PC seorang lagi member aku. Ya, aku memang takde PC masa tu. Menumpang simpan lagu pun dekat PC member. Sejak dari itu aku mula mengkaji siapa sebenarnya pemilik suara hebat ini. Lagu ciptaan dan tulisan liriknya tak terkalahkan. Figura muzikal bernama Chris Cornell ini berjaya mengikat halwa gegendang aku.

Dengan usia aku yang sesedap ini aku terpaksa rewind segala karyanya sebelum Audioslave. Sebenarnya agak lambat aku mengenalinya sebab grunge bukan jenis muzik yang aku fanatik minat. Takpelah pun lambat asalkan bukan minat jenis yang Aiman Tino.

Selepas dari itu aku tak pernah berhenti mengagumi hasil seni beliau. Dan akhirnya beberapa hari lepas aku menerima berita sedih kehilangan beliau dari dunia ni. Emosi bercampur baur dan tak semua orang dapat merasai perasaan seperti ini.

Selamat jalan Chris Cornell.



No comments:

Post a Comment