Woih Like Lah!!!

Saturday, October 31, 2015

Status Pilihan

Mimpi Sang Tua.

Senja nan merah tadi aku tertidur di atas sejadah. Elok comei duduk bersimpuh siap bagai.

Dalam mimpi yang permai itu aku didatangi Sang Tua dari Gunung Ledang. Berjambang dan kekuningan rambutnya.

Sekali imbas tak banyak beza dengan rupa beruk kuning. Dia menghampiri aku yang sedang leka melapah daging kerbau. Lalu dia berbisik ke telinga aku dan berkata dengan yakin.

"Anak mude...Pagi ini adalah pagi kebangkitan Chelsea di medan Eropah. Bersaksilah engkau wahai anak mude..."

Kaaaaapooof!!!

Aku pun terjaga dari lena dengan senyum lebar di wajah.

Jerebu Kesalahan Cikgu.

Aku takkan salahkan Cikgu dalam hal coti sekolah sebab jerebu ni. Sebabnya aku ni pawer. Darjah enam aku dah terima surat cinta dari makwe Cikgu Praktikal.

Aaaarggggh..engkau orang masih sibuk main teng teng masa tu.

Susu

Beberapa hari yang lepas seorang ibu terjun bunuh diri sebab kecewa tak dapat menyusukan badan anaknya yang berusia 10 hari.

Kenapa nak risau kalau dah takdir anak tersebut minum susu formula? Risau anak dah besor nanti berfikiran seperti lembu? Tidak cerdik seperti Steve Jobs?

Apa nak risau..Najib Razak, Ahmad Maslan, Isa Samad dan tak lupa jugak Hasan Malek. Semuanya ni aku yakin mereka minum susu badan semasa bayi.

Cuba engkau nengok apa jadi pada diorang ni semua? Hah?

Terngiang-ngiang.

Pada usia senja sebegini, lagu yang sering terngiang-ngiang ketika membasuh pinggan mahupun memandu bukanlah Enter Sandman.

Sebaliknya ialah Upin Ipin, Boboiboy, Robocar Poli, My Little Pony, Dora serta Wanda and the alien.

Kadang-kadang aku cuba selitkan lagu Pelamin Anganku Musnah. Tapi tak lepas jugak. Kuat betol mandrem lagu tema kartun ni.

Ringgit Jatuh.

Menitik perlahan-lahan air mata aku bila dengor MP dalam sidang parlimen cakap kejatuhan nilai ringgit baik untuk warga luar bandar.

Tulaaaa...aku bukan tau ape pun. Balik kampung pun guna Waze.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment