Woih Like Lah!!!

Monday, January 12, 2015

Peluk Ifa Raziah, Anjeng, K-Pop - Ajaran Melayu atau Islam Yang Engko Pilih.

Peluk Ifa Raziah, Anjeng, K-Pop - Ajaran Melayu atau Islam Yang Engko Pilih.

1. Belum pun reda stim adegan Ifa Raziah berpeluk atas pentas, kita disajikan pula dengan anak mude yang berpeluk sakan dengan artis K-Pop. Aku mengurut dada sambil bertanya kepada diri sendiri, negara apa yang kita sedang huni ni?

2. Ifa Raziah berpeluk. Anuar zain dipeluk makcik makcik. Apa benda nak jadi dengan Melayu ni? Berhentilah jadi Melayu kalau setakat nak memalitkan arang dalam agama Islam.

3. Aku okey jek sebenarnya bila budak perempuan Melayu kena peluk dengan jantan K-Pop ni. Sebab apa? Dalam tivi setiap hari depa mengadap drama penuh adegan peluk-peluk bukan mahram. Aku dah banyak kali sebut benda ni. Dan dah banyak kali jugak peminat setia drama Melayu ni memandang sepi pasal benda ni. Tapi hairan jugak, ada antara mereka yang setia dengan drama Melayu berpeluk bukan mahram ini, menjadi orang pertama memaki hamun bila budak perempuan Melayu kena peluk dengan jantan K-Pop.

4. Hedonisme perlu dihentikan dengan segera. Ia merupakan isu sosial yang amat merbahaya masa kini. Ia merupakan satu perilaku yang negatif kepada masyarakat terutamanya golongan remaja. Kita sebagai rakyat Malaysia yang memartabatkan Islam sebagai agama persekutuan dan berpegang kepada adab budaya ketimuran perlu menolak gejala ini.
 
5. Aku kalau J-Lo mendepakan tangan hendak peluk dengan aku atas stage. Aku terajang perut dia. Sebab apa? Sebab aku POWER. Okeh, itu cerita lain. Nanti kita sembang.

6. Dasar Pandang ke Timur merupakan dasar ekonomi yang dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 8 Februari 1982. Dasar Pandang Ke Timur bermaksud pihak kerajaan Malaysia dan swasta menjadikan negara Jepun dan Korea Selatan sebagai contoh etika bekerja. Adakah berpelukan dengan artis K-Pop ini dasar pandang ke timur yang Mahathir wasiatkan kepada kita? Apa aku nak jawab dengan Mahathir nanti kalau dia tanya ke aku pasal ni? Heh?

7. Apa yang dipandang pada lelaki putih cantik ayu berambut perang macam musang? Apa kurangnya lelaki berkulit sawa matang tinggi berwajah peragut? Inilah bahana terlalu banyak berimaginasi. Engko kena tahu, engko takkan dapat bersuamikan lelaki cantik macam tu. Percayalah. Berhenti berimaginasi wahai anak mude.

8. Kalau hendak bertindak, biarlah menyeluruh. Semua pihak yang terlibat perlu bertaubat dan dikenakan tindakan. Si pemberi permit, penganjur, anak mude dan keluarga mereka perlu diberikan penerangan bagaimana agama Islam itu perlu dihormati dan diletakkan pada tempat paling atas dalam setiap tindakan kita. Jika Islam sentiasa di atas dalam senarai hidup kita. Aku jamin Ifa Raziah pun takkan wujud dalam dunia hiburan seperti hari ini. Apatah lagik Azwan Ali.

9. Tuntutlah ilmu Agama Islam sedalam-dalamnya. Beramallah dengannya. Nescaya Iman akan berada pada tempatnya yang betul. Dan takkan berlaku benda benda macam gini.  Si mamat K-pop mungkin tidak tahu adat agama batas kita, tetapi yang Islam harus tahu batasnya sendiri, Juga yang lain pun yang duk hentam budak perempuan melayu tu kenalah rileeeeks sikiiiit, jangan sampai menjatuhkan hukum mengalahkan Tuhan pulak.

10. Okeh, bagi aku solat Maghrib kejap.

........done with solat Maghrib. Real betol.

11. Untuk penulisan ghairah seperti di atas ini, aku mohon satu like, satu peluk. Amacam berani?

Posted via Blogaway


Posted via Blogaway

1 comment: